Citymagazine

Alcoholvrije aperitieven

‘What to drink when you’re not drinking’

Dry Januari om de feestperiode ‘door te spoelen’, tournée minerale in februari om de broekriem te verkleinen of een persoonlijk opgelegde droogte? De alcoholarme alternatieven duiken overal de kop op. Niet alleen de handel, maar ook de restaurants pakken uit met alternatieven. Van mocktails tot alcoholvrije aperitieven. Van wijn zonder alcohol tot speciale bieren met geen of een laag alcoholpercentage. De markt is de voorbije jaren echt opengebroken en kadert perfect binnen de gezonde bewustwording om minder – of anders te gaan drinken. Alcohol hoeft niet altijd meer.

De belangrijkste factor van non-alcoholische alternatieven blijft uiteraard smaak. Wat lekker is, verkoopt. Wat lekker is blijft. In het verleden moesten we het veelal stellen met één alcoholvrij biertje op de kaart. Nu is het aanbod ruim en divers en biedt het voor elk wat wils. Wie BOB is kan meegenieten zonder dat alcoholische dranken gemist worden. Terwijl de non-alcoholische bieren en mocktails verder oprukken, doken wij even in de booming business van alcoholvrije aperitieven.

De kaart van lokaal
De hype is ongetwijfeld alcoholvrije gin. Natuurlijk is het assortiment legio en sprongen grote spelers als Tanqueray, Gordon en Hendrick’s op de kar, maar wij trekken graag de kaart van lokaal en kwamen terecht bij de Gentse onderneemster Charlotte Matthys die de wereld in het glas verovert met NONA. Ondertussen zijn drie variaties verkrijgbaar.
Charlotte behaalde een diploma in de bio-ingenieurswetenschappen en koppelt dit aan haar andere passie: liefde voor natuur en innovatieve voeding. “Op een zomeravond zat ik met vrienden op een terras en vroeg ik een alcoholvrij alternatief. De barman kon me maar één drankje voorstellen. Dat kan ik beter, dacht ik, en ik begon te experimenteren met verschillende kruiden en botanicals. NONA June was geboren, NONA Spritz en NONA Ginger volgden later.”

Tot drie keer minder suiker
In de ontwikkeling vroeg Charlotte advies aan verschillende topchefs. Het resultaat is dat NONA nu te vinden is in toonaangevende zaken als Oak, The Jane en Boury. Matthys: “NONA June combineert negen kruiden in een evenwichtig smaakprofiel met frisse citrussmaken en een kruidige toets. NONA Spritz is een mix van 27 kruiden met frisse toetsen van citrus en een lichte, bittere afdronk. NONA Ginger is de laatste worp. Het betreft een gebalanceerde mix van twaalf gedistilleerde kruiden met onder meer yuzu, verbena, kurkuma en biologische gember. Ondanks de complexiteit kies ik telkens voor stoomdistillatie. Zo creëer je een verfijnd pallet aan smaken dat tot drie keer minder suiker bevat dan gemberconcentraten.
NONA June was de eerst worp en een schot in roos. “Als ik aan gin denk, denk ik aan jeneverbessen. Dat die bessen de basis van NONA June zou worden, dat was al van bij het begin mijn plan. Om extra smaak in het distillaat te krijgen, heb ik acht andere natuurlijke aroma’s toegevoegd, zoals citrus, peper en basilicum. Zo kom je aan negen kruiden, of NONA in het Latijn.

Perfectionisme
“Ik heb het geluk gehad dat ik al heel snel mocht leveren aan bekende restaurants, zoals Oak en The Jane. Blijkbaar was er echt behoefte aan een alcoholvrij distillaat dat je als aperitief of in een cocktail kan drinken. Dat ik zo snel chefs en sommeliers van topzaken heb weten overtuigen, heeft heel wat andere klanten opgeleverd. ‘Als het daar op de kaart staat, dan moet het wel goed zijn’, zo redeneren veel mensen. Door het snelle succes heb ik ondertussen drie medewerkers kunnen aanwerven. Zelf bottelen en labels plakken, dat moet nu niet meer. Maar ik check nog wel elke fles voor ze in de doos gaat. Dat is een soort perfectionisme dat ik niet kan laten.”

Booming business
NONA is Belgisch en booming, maar de wereldwijde markt barst van initiatieven. Seedlip is daar een bevestigend voorbeeld van. ‘What to drink when you’re not drinking’, is het uitgangspunt van Seedlip voor de ontwikkeling van het gamma non-alcoholische spirits. Voor het blenden wordt ieder ingrediënt apart gedistilleerd met een pure graanalcohol en water waaruit men de alcohol tijdens het proces laat verdampen. Seedlip Garden bijvoorbeeld is een kruidig en floraal aperitief op basis van handgeplukte erwten, hooi van Engelse bodem en traditionele plantendistillaten ter ere van het Engelse platteland.

Funny zonder alcohol
Het klinkt misschien minder ‘funny’ zonder een echt glas, maar het kan best. Funny – net zoals NONA van Belgische makelij – bracht een assortiment van acht verschillende aperitieven op de markt. Kruidig, zoet, tropical of bitter? Het assortiment biedt voor iedereen wel iets. Funny Amaretto biedt en bitterzoete smaak van amandelen, nootjes en vanille. Funny Bitter is een rode bittercockail met aroma’s van sinaasappelzeste. Funny Blue geeft een zuiders toets met blauwe triple sec style cocktail, Cranberry Peach een combi van lichte zurigheid van cranberries en perzik; Mojito Latino combineert munt en limoen, Tropical mixt aroma’s van passievrucht, lychee en mango en Funny Coco geeft liefhebbers van pina colada een smaak van kokos en ananas.

Campari of Gimber?
Liefhebbers van Campari komen ook alcoholvrij aan hun trekken. Crodino is een verfrissend, maar bitterzoet alternatief dat wordt gemaakt dankzij de infusie van dertig kruiden en extracten van verschillende vruchten. Kan perfect puur of aangelengd met soda of fruitsap. En tenslotte tippen we nog een Belgisch drankje, pittig en zonder alcohol: Gimber. Een gecertificeerde biologische drank met gezonde ingrediënten zoals gember, citroen, kruiden en specerijen. Vers bruisend water of speciale tonic maken de combinatie met Gimber helemaal af.
Met andere woorden, ook zonder alcohol is het niet meer saai op restaurant. Neem de proef op de som en schenk een non-alcoholische gin in voor je gasten en vertel hun pas achteraf dat het helemaal alcoholvrij is.

Tekst: Daan Vanslembrouck