Citymagazine

Boetiek Manufactuur

Al ooit yoga gedaan in een boetiek? Al ooit van wollen droogkastbollen gehoord? Al ooit kledingstukken geruild met andere klanten? Beleving draagt de broek bij modezaak Manufactuur in Merelbeke. Bezielster Anke Speelman houdt van mooie, duurzame en originele merken én van zo te werken. Ze richtte Manufactuur op in 2010 als één van de eerste kleinschaligere webshops voor dameskledij. “Steeds meer klanten wilden de kledij kunnen passen en de materialen komen voelen. En terecht.” (knipoogt) “Het succes van een shopruimte thuis deed me zes jaar geleden de knoop doorhakken om een echte winkel te openen. We hebben hier misschien weinig passage, maar onze klanten vinden steeds de weg terug”, vertelt Anke dankbaar. Zij en Vinnie groetten tijdens ons interview dan ook bijna elke klant hartelijk bij hun voornaam. Manufactuur? Fan van het eerste uur!

De rode draad in de kledij 

Anke steekt graag mens- en milieuvriendelijke merken een hart onder de riem, maar wel zonder te moeten inboeten aan stijl en kwaliteit: “Als ik een kledingmerk mooi vind, het nog niet bekend is en het dan nog eens bijdraagt aan een betere wereld, dan hebben we een perfect match.” (straalt) “Toen Manufactuur (figuurlijk) in de kinderschoenen stond, had ik een vijftal labels, toen al van eigen bodem. Over de jaren heen heb ik mijn aanbod uitgebreid tot bijna 30 Europese merken, maar mijn rode draad ben ik blijven doortrekken in mijn collecties. Ik wil mijn klanten iets nieuws kunnen aanbieden, wat vandaag de dag met sociale media niet meer gemakkelijk is. Het is een moeilijke, maar wel leuke zoektocht naar kledinglabels die ons als gegoten zitten. Zo heb ik naast Ba&sh, Rue Blanche en American Vintage ook andere Franse, Italiaanse, Nederlandse en Belgische brands die nog niet overal op de kaart zijn gezet.” (glundert) 

Alles uit de kast voor de klant 

Het Manufactuur-team steekt graag de handen uit hun stijlvolle mouwen voor elke klant: “Naast mooie materialen dragen we ook een goede service met een persoonlijke aanpak op handen. In een serene, relaxte sfeer gaan we op zoek naar wat de klant wilt of nodig heeft, van de voor haar perfect zittende jeans van Closed tot een mooi vallend kleed van Momonì. Ze mogen wel eens uit hun comfortzone gehaald worden, maar het moet goed zitten. Niet enkel het schouderbandje, maar ook onze band.” (glimlacht) “Dat wij vaak zelf op de foto staan, zorgt ook voor een klik met de klant. En over klikken gesproken, onze website zit in een nieuw jasje om gemakkelijker en vlotter te kunnen online shoppen. Het zijn eigenlijk vaak mijn klanten die me stof tot nadenken geven. Of ik een middel weet tegen statische stofjes of welk ecologisch wasproduct ik zou aanraden voor delicate materialen. Niets fijner om hen dan van hun sokken te kunnen blazen met een oplossing.” (straalt)

Accessoires om mee uit te pakken

Anke en Vinnie zorgen voor je finishing touch, van juwelen, handtassen en schoenen tot zelfs was- en beautyproducten. Hoedje af voor hun unieke accessoires en nuttige hebbedingen, van naald tot draad door hen getest en goedgekeurd: “We proberen onze klanten een total look én feel te geven. Zo hebben we sinds kort de duurzame producten van Washologi, waaronder hun linen water spray die je kledij een fris gewassen geur en gevoel geeft. Ook je huid doen we stralen met het Gentse cosmeticamerk Ray, goed voor je gezondheid, je portefeuille én de planeet. Qua accessoires volgen we lederen schoenen van de Nederlandse Ellen Truijen en de Belgische Ellen Verbeek op de voet en vliegen we de handgemaakte juwelen van de ook Belgische Lore Van Keer om de hals. Nieuw is het Antwerpse ‘Woche’, dat juwelen op maat van Manufactuur zal ontwerpen. Elke vrouw is uniek, dus zo ook onze collectie!” 

Een beleving die je van je sokken blaast  

Anke pakt uit met prachtige stuks, maar weet ook van aanpakken qua retailtainment ofwel sfeer en beleving: “Ook ons interieur kleden we af en toe opnieuw aan met andere zitstoeltjes, tafels of kastjes. Zo zien onze klanten geregeld iets nieuws en niet enkel in de kledij.” (glimlacht) “Van een koffie- of cocktailbar buiten tot een yogadag met een lekker én gezond ontbijt, we prikkelen graag alle zintuigen. Of net niet, we helpen vrouwen juist onthaasten van die drukbezette mama- en/of werkagenda.” (knipoogt) “Wat er wel steeds vastgepind wordt op de kalender zijn onze opendeurdagen met onze gekende stock-, maar nu ook tweedehandsverkoop. Wel enkel stuks in perfecte staat, die in dezelfde lijn van onze merken liggen, halen het rek. De één haalt kledij van onder het stof in ruil voor een bon, de ander blaast het een nieuw leven in aan een zacht prijsje. En zo belandt kleding niet op de vuilnishoop. Zowel wij, de klanten als het milieu in onze nopjes dus. Met Manufactuur willen een community creëren waarin je zorg draagt voor je kledij, jezelf en de wereld. Join us!” (glundert)

Welkom bij Manufactuur via www.manufactuur.be

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als GENT