Citymagazine

Koen Broucke, veelzijdig kunstenaar/historicus


We ontmoeten kunstenaar Koen Broucke (58 j) in Villa Elise in het mekka van de Oostendse Belle Epoquewijk naar aanleiding van een thematentoonstelling ‘1911, La gamme d’amour’ in het kader van ‘Ensor 2024’. 

Vanaf zijn jeugd was deze kunstenaar gefascineerd door historische stripverhalen en alles wat met geschiedenis verband hield. Bij de talloze verblijven bij zijn familie – zijn overgrootmoeder baatte een hoedenwinkel uit in Oostende – waren onder meer Domein Raversyde en Fort Napoleon zijn favoriete exploratiegebieden. Dit integreerde hij als kind in zijn eigen striptekeningen. Na de humaniora studeerde hij geschiedenis waarna hij zich inschreef aan de Antwerpse Academie. Reeds tijdens zijn kunstopleiding verwierf hij er een atelier in het vermaarde Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten. Dit betekende meteen de start van een veelzijdig kunstparcours met talloze tekeningen, schilderijen , video’s, boekpublicaties, installaties en performances. 

Trouw aan Oostende
“Na mijn studies bleef ik nog een tijdje in Antwerpen waar ik mijn artistiek bestaan ‘om den brode’ combineerde met een job als magazijnier. Vanaf het moment dat ik van mijn kunstwerken enigszins kon leven installeerde ik mij in mijn atelier in Boechout. Dit werd gedurende ongeveer 20 jaar het epicentrum en de uitvalsbasis voor mijn artistiek werk. Tussendoor behaalde ik nog een doctoraat in de kunsten met mijn onderzoek ‘Onder de roze duisternis van het slagveld, een artistieke zoektocht naar de atmosferische lagen van de geschiedenis’ wat resulteerde in een boek en een succesvolle tentoonstelling”, aldus beschrijft Koen Broucke zijn boeiende artistieke carrière. Maar het verhaal houdt hiermee niet op. Er volgen nog talloze tentoonstellingen en artistieke performances in binnen- en buitenland. Enkele jaren geleden verhuisde hij met zijn atelier naar het schilderachtige Waulsort aan de Maas. Sindsdien pendelt hij tussen deze Waalse gemeente en Oostende waar hij ook nog over een vaste stek beschikt. “In feite ben ik hier dus geen echte aangespoelde maar ook geen tweede verblijver”, verduidelijkt hij. “Mijn jeugdherinneringen en mijn fascinatie voor de zee zorgden voor een onafscheidelijke band met dé Stad aan Zee”.  

Marines
Zijn talloze schilderijen rond het thema ‘de zee’ lopen dan ook als een rode draad doorheen het oeuvre van Koen Broucke. “Het element water heeft mij, in combinatie met mijn interesse voor klimaat en milieu, steeds geboeid”, gaat Koen Broucke verder. “Routinematig tracht ik dagelijks aan een marine te schilderen. Hierdoor ontdek ik voor mezelf de onophoudelijke evolutie en vooruitgang in mijn werken waarbij water, lucht, zee, beweging, licht en wolken centraal staan. Ik hanteer hierbij een stijl die zowel gekenmerkt wordt door het gebruik van grote borstels als van fijne penselen. ‘Atmosfeer’ en ‘beweging’ zijn ongetwijfeld twee elementen die in mijn schilderijen overheersen. Aspecten die ook zijn terug te vinden in de werken die ik in mijn atelier in Wallonië creëer. Uiteraard speelt de nabijheid van de Maas daarbij een belangrijke rol. Dit uit zich vooral in het contrast van het krachtig stromende rivierwater met zijn schilderachtige oevers tegenover de mateloze ontstuimigheid van de zee en het strand die ik bijvoorbeeld in Oostende ervaar en observeer”.

Kennislagen worden verflagen
“Naarmate mijn kennis vorderde evolueerden ook mijn schilderijen en mijn ander artistiek werk”, gaat Koen Broucke verder. “Niet alleen het water op zich maar ook het leven in en naast het water en allerlei historische thema’s blijven mij boeien. Mijn fascinatie voor Oostende en de alom veranderende Noordzee, het Beleg van Oostende en het vroegere eiland Testerep hadden en hebben nog steeds hun invloed op mijn schilderijen. Maar ook andere historische elementen zoals De Slag van Waterloo of andere slagvelden die ik gedurende de voorbije 10 jaren heb bezocht, reflecteren zich in mijn werken. De link met mijn historische achtergrond laat me niet los tijdens de creatie van mijn schilderijen, in mijn tekeningen en tijdens mijn voordrachten, optredens en performances in binnen- en buitenland.”

De band met muziek
Dat Koen Broucke een veelzijdig kunstenaar is, wordt al snel duidelijk tijdens het gesprek, net zoals James Ensor, voor wie hij een grote bewondering heeft, maar tegelijkertijd vindt hij dat er in dit Ensorjaar te weinig appreciatie en kennis is voor zijn muzikale werken. Koen Broucke schreef hierover een artikel voor De Lage Landen en EOS. Zelf koppelt hij zijn artistiek bestaan dan ook aan zijn passie voor muziek. “Ik studeerde eveneens piano wat er uiteindelijk toe leidde dat ik regelmatig muzikale performances organiseer waarbij ik mijn artistiek oeuvre illustreer met door mij gespeelde pianomuziek, onder meer van Franz Liszt.”

Indrukwekkend oeuvre
Omwille van zijn veelzijdigheid benoemt Koen Broucke zichzelf op een ietwat bescheiden manier als een ‘artistieke duivel-doet-al’. Na onze kennismaking zijn wij er echter van overtuigd dat zijn werk alleszins een boeiende en unieke kruising vertegenwoordigt tussen kunst en geschiedenis met diepgaande psychologische en humoristische raakpunten. Met tentoonstellingen en optredens in Amsterdam, Antwerpen, Adelaide (Australië), Autun1911Brugge, Brussel, Breda, Keulen, Namen, Parijs, Pori (Finland), Rauma (Finland), Rome en Valencia, vaak aan de zijde van andere artiesten met wereldfaam, is zijn palmares op zijn zachtst uitgedrukt ‘verbazingwekkend’.

Toekomstige optredens en tentoonstellingen

  • April-mei 2024 : MOSA MYSTICA , solotentoonstelling in de prachtig gerestaureerde lokalen van ‘de Halle’ in Geel
  • 5 mei 2024: Artistic Talk met Eric Rinckhout, première van ‘De honden zullen blaffen’ (film geregisseerd door Tijs Posen (Schouwburg Geel).
  • Mei 2024: ENSOR EN SORTIE Expo samengesteld door Eric Rinckhout met Nick Andrews, Yves Beaumont, Fred Bervoets, Guillaume Bijl, Koen Broucke, James Ensor, en andere (CAPS Antwerpen) 
  • Mei-oktober 2024: LES LIAISONS DESIREUSES, groepstentoonstelling over verleiding en verlangens  (Kasteel d’Ursel in Hingene)
  • 16 juni 2024: HET MILJOEN door Koen Broucke
  • 20 september 2024: 1911, LA GAMME D’AMOUR, concert en voorstelling met Jan Michiels (De Grote Post Oostende)

www.koenbroucke.com 
Tekst: Walter Ego – Fotos: © Atelier Broucke
Met dank aan Sigrid Geldof.