Citymagazine

Film – lente 2024

‘Incendies’ van Denis Villeneuve
In ‘Incendies’ worden tweelingen, Jeanne en Simon, geconfronteerd met de verbijsterende erfenis van hun moeder. Ze ontdekken dat ze een broer hebben en een vader waarvan ze dachten dat hij dood was. Om haar laatste wens te vervullen, gaan ze op een hartverscheurende reis naar het Midden-Oosten, waar ze worden geconfronteerd met de gruwelen van oorlog en het diepe mysterie van hun familiegeschiedenis.

Denis Villeneuve wordt geprezen om zijn meesterlijke regie en het vermogen om emotionele diepgang te combineren met visuele pracht. De film werd genomineerd voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Film en won talloze prijzen op onder andere het filmfestival van Toronto en Rotterdam. ‘Incendies’ is een meeslepend drama dat de kijker meeneemt op een onvergetelijke reis van ontdekking en verlossing.

Je kan de film eenmalig herontdekken op het grote doek tijdens Meet the Masters op maandag 20 april in De Grote Post. Voorafgaand gaat regisseur en producent Gilles Coulier in gesprek met filmhistoricus Anke Brouwers over het werk van Villeneuve en de impact op filmmaken vandaag.

‘Skunk’ van Koen Mortier
Liam, een verwaarloosde tienerjongen, groeit op in een context van middelenmisbruik en geweld. Na enkele jaren door te brengen in een donkere en vochtige kelder, plaatst de Sociale Dienst hem in een gesloten instelling. Het leven in de instelling is hard, maar Liam vindt troost bij zijn medebewoners en de paarden. Ondanks de goede begeleiding slaagt Liam er niet in om zijn verleden te ontlopen.

‘Skunk’ is de vierde film van ‘Ex-Drummer’-regisseur Koen Mortier en is een verfilming van het gelijknamige boek van Geert Taghon. Taghon inspireerde het boek op zijn jarenlange ervaring in de forensische jeugdpsychiatrie en probeerde met het boek begrip op te brengen voor de begeleiders enerzijds en kinderen die opgroeiden in zware omstandigheden anderzijds. De hoofdrol is voor Thibaud Dooms, die geselecteerd werd als European Shooting Star op de Berlinale. Dirk Roofthooft, Boris Van Severen, Natali Broods, Colin Van Eeckhout en Sarah Vandeursen vervolledigen de cast.

‘Wicked Little Letters’ van Thea Sharrock
Engeland, 1920. Littlehampton wordt geteisterd door schandelijke brieven, die de bewoners van het dorp in geuren en kleuren uitschelden. De strenggelovige en conservatieve Edith beschuldigt meteen haar losbandige buurvrouw Rose, waardoor Rose de voogdij over haar dochter dreigt te verliezen. Enkele bevriende buurtbewoners besluiten met behulp van politieagent Gladys zelf op onderzoek te gaan en haar onschuld te bewijzen.

‘Wicked Little Letters’ is een komedie van Thea Sharrock gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Met Olivia Colman en Jessie Buckley in de hoofdrollen is de film een hilarische ervaring die een licht schijnt op de klassenjustitie en genderrollen in het Engeland van de twintigste eeuw.

‘Wicked Little Letters’ speelt vanaf 13 maart in de Belgische zalen.

‘The Sweet East’ van Sean Prince Williams
Wanneer de verveelde Lillian afgezonderd raakt van haar klasgenoten tijdens een schoolreisje naar Washington D.C. voelt ze geen enkele behoefte om de groep terug te vinden. Ze besluit om zelf een reis langs de oostkust af te leggen waar ze het ene excentrieke personage na het andere tegenkomt. Welkom in de USA!

‘The Sweet East’ is het langspeeldebuut van Sean Prince Williams en ging in wereldpremière op de jongste editie van Cannes. Een absurdistische roadmovie vol cinefiele verwijzingen met onder meer Talia Ryder, Earl Cave, Ayo Edebiri en Jacob Elordi. De film krijgen binnen de Explore Jury op Film Fest Gent een speciale vermelding.

‘C’è Ancora Domani’ van Paola Cortellesi
Italië, 1946. Delia leidt een onderdrukt bestaan als huisvrouw onder de tirannie van haar agressieve echtgenoot Ivano en zijn zieke vader. Wanneer haar dochter Marcella aankondigt dat ze gaat trouwen met een jongen uit de middenklasse, ziet Delia dat als Marcella’s kans om hetzelfde lot te ontlopen. Tot Delia een mysterieuze brief krijgt die haar doet inzien dat het nooit te laat is om – ook zelf – naar een beter leven te streven

‘C’è ancora domani’ is een hoopgevend drama over het moeilijke leven van een huisvrouw in het patriarchale Italië kort na de Tweede Wereldoorlog. De film is het regiedebuut van actrice en auteur Paola Cortellesi, die ook de hoofdrol vertolkt, en won drie prijzen op het filmfestival van Rome.

‘La Chimera’ van Alice Rohrwacher
Het Toscaanse Riparbella is een feeëriek stadje in 1980, maar de bestofte Britse archeoloog Arthur is er niet voor de zon, de zee of de wijn. Hij heeft een uitzonderlijk talent voor het opsporen en ontvreemden van Etruskische artefacten uit onderaardse graftombes. Na een kort verblijf in een Italiaanse gevangenis dwaalt hij opnieuw rond, op zoek naar het verleden. Hij wordt opgemerkt door de Tombaroli, een bruisende bende grafrovers voor wie Arthur een goede aanwinst is. Maar vindt de jongeman in zijn crèmekleurig kostuum ook boven de grond iets om voor te leven? ‘La chimera’ is een excentriek en melancholisch sprookje met een knipoog naar de antiquiteiten van de Italiaanse cinema. Alice Rohrwacher dong met de film mee voor de Gouden Palm in Cannes en won in 2018 al de LOOK!-competitie met ‘Lazzaro Felice’.

Thank God for the Gift van Luc Vrydaghs
‘Thank God for the Gift’ vertelt het verhaal van een van de meest opmerkelijke figuren in de recente Belgische kunstgeschiedenis: Jan Hoet. De film werpt niet alleen een blik op zijn bijzondere carrière als vooraanstaande curator, maar ook op zijn flamboyante persoonlijkheid. Een gedreven man met een onverzadigbare passie voor kunst, radicaal in zijn eerlijkheid en vastberaden in zijn streven naar totale intellectuele en emotionele vrijheid. Hij haalde kunst uit het museum en bracht het naar de mens. We volgen het pad van een onzekere jongeman die uitgroeit tot een controversiële pionier in de kunstwereld, met grote successen en veel lof, maar ook een stortvloed aan kritiek.

De documentaire werd geschreven en geregisseerd door Luc Vrydaghs. Het is geen toeval dat de film in 2024 verschijnt, exact tien jaar na het overlijden van Hoet. Een gebeurtenis die niet alleen in België, maar ook daarbuiten zal worden herdacht. 

Evil Does Not Exist
Wilde herten, verse sneeuw, idyllische stroompjes en een glashelder meer: Takumi en zijn dochter Hana wonen in een winters wonderland, in een dorpje net buiten Tokyo. Maar ook dit aards paradijs kan niet ontsnappen aan het kapitalisme: geweerschoten kondigen aan dat jagers de weg naar Takumi’s thuis hebben gevonden en niet veel later arriveren twee gladde vertegenwoordigers uit Tokyo met de mededeling dat ze er een glamping site voor toeristen zullen aanleggen. Nadat hij in 2022 een Oscar voor ‘Drive My Car’ in de wacht sleepte, mocht regisseur Ryûsuke Hamaguchi dit jaar op het filmfestival van Venetië voor ‘Evil Does Not Exist’ de Zilveren Leeuw in ontvangst nemen. Ongehaast en vol verwondering trek je door de ongerepte natuur in deze enigmatische ecofabel.

Tiger Stripes van Amanda Nell Eu
De 12-jarige Zaffan, die in een rurale Maleisische gemeenschap leeft, geniet van een zorgeloze jeugd met haar twee hartsvriendinnen. Wanneer ze begint te puberen en voor het eerst haar maandstonden krijgt, voelt ze zich steeds verder wegdrijven van haar vrienden, cultuur en zichzelf. Ze herkent haar eigen lichaam niet meer dat op een gruwelijke manier aan het veranderen is. Hoe meer ze ertegen vecht en die veranderingen probeert achter te houden, des te sneller ze beseft hoe belangrijk het is zichzelf volledig te aanvaarden om echt vrij te kunnen zijn. Amanda Nell Eu’s debuut is een energiek en rebels coming-of-age verhaal dat onderzoekt wat het betekent om jong te zijn en hoe wreed het kan zijn om op te groeien. ‘Tiger Stripes’ was de eerste Maleisische film ooit die de Grand Prix won op de Semaine de la Critique in Cannes. Tijdens FFO24 koos de COOP!-jury de film als winnaar, ze beschreven de film als ‘de meest eigenzinnige film die ze zagen’: “Ondanks het zware onderwerp van de film, komt de boodschap krachtig over door de broodnodige humor en absurditeit.”.
‘Tiger Strips’ speelt vanaf 24 april in de Belgische zalen en in Cinema Storck.