Citymagazine

MuZee

Moderne en hedendaagse Belgische kunst, ruimer bekeken

Op 1 juni 2022 is het precies een jaar geleden dat Mu.ZEE haar deuren openzwaaide met een volledig nieuwe collectiepresentatie en scenografie. Sindsdien gooide de unieke verzameling van ruim 140 jaar beeldende kunst hoge ogen bij het publiek. Wat ooit een warenhuis was in de Romestraat, is nu een subliem museum dat Belgische kunst brengt, van 1880 tot vandaag: van Coo naar Kunst. Een ontmoeting intra muros met Joost Declercq, artistiek coördinator.

De museale metamorfose, één jaar later 

Het afgelopen jaar was er veel belangstelling voor het nieuwe museumconcept. De bezoekersaantallen liegen er niet om. “De positieve respons van de bezoekers stemt ons bijzonder gelukkig”, aldus de artistiek coördinator. “Een breed publiek, waaronder meer en meer internationale bezoekers, vond de weg naar Mu.ZEE. Een succes dat we danken aan de scherpe focus die we leggen. We nemen de bezoeker mee op een reis doorheen de verschillende tijdsperioden van de moderne en hedendaagse kunst in België. Van de eerste generatie kunstenaars tot heden. Een thema dat mij persoonlijk enorm inspireert.”

Het vernieuwde interieur speelt eveneens een sleutelrol. Donkere hoekjes werden weggewerkt en maakten plaats voor rijkelijk binnenvallend licht. De modernistische trappen en iconische balustraden bieden een onbelemmerd zicht op de museale inrichting. Fantastisch werk naar de hand van het Brusselse architectenbureau Rotor. De open uitstraling versterkt de transparantie van de kunstcollectie. Een perfecte symbiose!

Aandachtspunten bij de collectievorming 

Mu.ZEE neemt een unieke plek in binnen het museumlandschap: naast bijvoorbeeld het S.M.A.K. in Gent en het M HKA in Antwerpen. 

“Een historische tijdslijn van het modernisme, vormt de rode draad doorheen de collectie,” gaat Declercq verder. “Niettemin dringt enige nuance zich op. Neem bijvoorbeeld het selecteren van de kunstenaars. Op zich al een interessant gegeven, vind ik. We kiezen voor kunst dat het levenslicht zag in België, tussen 1880 en nu. Het gaat hierbij om artistieke identiteit, niet perse om nationaliteit. Tot nieuwe interpretaties en verbindingen komen, is net wat mij als curator fascineert.”

Hoe is de collectie van Mu.ZEE gegroeid?

De presentatie sluit mooi aan bij de identiteit van Mu.ZEE maar is niet ‘af’. We beschikken over topwerken van James Ensor, Léon Spilliaert, Paul Delvaux en Constant Permeke, aangevuld met interbellumkunstenaars om af te ronden met de onbetwistbare gangmakers van nu: Luc Tuymans, Jan Van Imschoot en vele anderen. De collectie is gegroeid uit een versmelting van het vroegere Museum voor Schone Kunsten Oostende, het Provinciaal museum voor moderne kunst (PMMK) en wordt sinds de overheveling aangevuld met aanwinsten van de Vlaamse Overheid. Met 8.000 werken heeft Mu.ZEE een collectie om fier op te zijn. 

En toch… zijn er nog steeds missing links die de collectie enorm kunnen verrijken. Zo droom ik luidop van meer werk van Thierry De Cordier gezien zijn link met Oostende. Felix Nussbaum is een ander voorbeeld dat perfect in ons verhaal past. Al blijft het uiteraard behoedzaam omgaan met budgetten. Daarom kijken we in eerste instantie binnen het netwerk van andere Vlaamse musea of privé-collecties.”

Curatorschap, een vak apart

“De focus ligt op de ‘vaste’ collectiepresentatie, maar dit betekent niet dat de samenstelling nooit wijzigt,” licht de artistiek coördinator verder toe.” “Er is ook plaats voor tijdelijke tentoonstellingen voor zover ze passen binnen de maatstaven die we hanteren en als blijkt dat het echt context en meerwaarde oplevert. We maken een einde aan de wildgroei die er voorheen was. Het heeft geen zin om het personeel te laten hollen en bollen van de ene tijdelijke expo naar de andere. Liever minder maar beter. De eerstvolgende expo ‘Joris Ghekiere – Reizen op papier’ van 02/07/2022 tot 27/11/2022 – een postume hommage aan deze fascinerende kunstenaar (1955-2016) – geeft deze achterliggende visie goed weer. De kans is groot dat enkele aanwinsten achteraf een vaste plek krijgen in Mu.ZEE. Op die manier blijft het voor de bezoekers boeiend!”

Collectievorming vroeger en nu

“De tijdsgeest veranderde onze kijk op maatschappelijke thema’s. Dit dwingt curatoren om hun visie op kunst bij te stellen en zelfs het museale concept telkens opnieuw te herdenken. De fundamentele vraag die zich opwerpt is: hoe bewaren we een evenwicht tussen historische authenticiteit en hedendaagse reflecties? Samen met Mieke Mels (curator) en externe sparringpartners, ga ik met een open blik op zoek naar de antwoorden op die vragen”, onthult Declercq. “Zo bleven vrouwelijke kunstenaars vroeger vaak onopgemerkt. Hoewel de kunsthistorische waarde van hun oeuvres wel eens veel belangrijker kan zijn dan tot nu toe werd aangenomen. Mu.ZEE stelt dan ook frequent kunst van vrouwen tentoon. Zelf raakte ik geïntrigeerd door het werk van de neo-impressionistische schilderes Anna Boch, die onder meer sublieme zeegezichten schilderde in Oostende. Van deze briljante kunstenares hebben we het laatste nog niet gezien in Mu.ZEE…”.

“Respect voor de moderne en hedendaagse kunst in België staat voorop, ongeacht de huidskleur, klasse of sekse van de maker. Mensen van verschillende etniciteit stonden aan de wieg van het modernisme. Laat ons dat niet vergeten!”

Mu.ZEE is een trotse ambassadeur van de Belgische Ku(n)st en nodigt bezoekers uit om de collectie, het gebouw en de vernieuwende inzichten samen te (her)ontdekken. Laat je inspireren! 

Mu.ZEE
Romestraat 11
8400 Oostende
T 059 50 81 18
info@muzee.be
www.muzee.be

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als KUST