Citymagazine

Dameskledij-EL

dameskledij_el

“KLEED JE GOED, VOEL JE GOED.”

DE (KWALITEITSVOLLE) RODE DRAAD VAN DAMESKLEDIJ-EL

“IK ZORG GRAAG VOOR MENSEN, EN DAT IS AL ALTIJD ZO GEWEEST. EERST ALS VERPLEEGKUNDIGE, DAARNA ALS RESTAURATEUR EN NU ALS MODEWINKELIER. IK WIL DAT MIJN KLANTEN ZICH GOED VOELEN IN HETGEEN ZE DRAGEN”, VERTELT BEZIELSTER NATHALIE GEPASSIONEERD OVER DE INSTEEK VAN HAAR BOETIEK. DE COLLECTIES VAN DAMESKLEDIJ-EL ZIJN TIJDLOOS EN TOCH VERNIEUWEND, ZOWEL SPORTIEF ALS ELEGANT EN EVEN COMFORTABEL ALS STIJLVOL. DE UITNODIGENDE WINKEL STRAALT RUST UIT EN DE OP KLEUR HANGENDE KLEDIJ DRAAGT HIERAAN BIJ. EN DAT TERWIJL DE VRIENDELIJKHEID EN DE SPONTANITEIT VAN DE EIGENARES JE VAN JE SOKKEN BLAAST. WE SHOPPEN LOKAAL OF ‘OM DE HOEK’ EENTJE AAN HET SFEERVOLLE MIJNPLEIN. VOOR DE DRAAD ERMEE, NATHALIE!

dameskledij_el

DE KNOOP DOORGEHAKT: VAN HORECA NAAR MODE

In mei 2015 hief Nathalie het glas op 15 jaar diVino om dan op 17 juli 2015 de deuren van Dameskledij-El te openen. “Weekendwerk heb ik nooit ontzien, maar het waren de late, of juist vroege, uurtjes die roet in het eten begonnen te gooien. Een boetiek openhouden gebeurt natuurlijk ook niet enkel tussen 10.00 uur en 18.30 uur. Van collecties kiezen naar etalages maken tot evenementen organise- ren, mode is continu mee zijn of zelfs sterker nog: vooruitstrevend zijn met alles, maar je kan het wel langer volhouden. Het idee om een boetiek te openen is eigenlijk eenvoudigweg op een vakantie met vrienden onstaan, na een opnieuw drukbezet seizoen. Terug van de reis staken we dan ook meteen de handen uit de mouwen. Opgegroeid tussen de kledingrekken in de vroegere, gelijknamige boetiek van mijn mama en tantes in de Adolf Buylstraat, is er eigenlijk niet veel stof tot nadenken over het waarom.” (lacht) “Ik ben enorm blij dat ik de stap heb gezet, maar ik geef eerlijk toe dat ik het wel wat onderschat heb. Je bent er dag en nacht mee bezig, maar zolang je het graag doet…”, glundert Nathalie.

EEN LOCATIE EN COLLECTIE ALS GEGOTEN

Nathalie is een winkelier van hier met een oog en een hart voor Italiaanse, Franse en Belgische merken. “In het begin had ik wat schrik om buiten de winkelstraten te liggen, maar het is echt een goede hoek. Parking voor de deur, Primeurs Achiel in het volgende blok, (h)eerlijke horecazaken rondom,… het Mijnplein leeft! Qua mer- ken was het ook even zoeken, maar ik bleef en blijf altijd trouw aan wat ik zelf graag zie en zelf graag draag. Zoals je ziet is mijn liefde voor neutrale tinten niet zo neutraal.” (lacht) “Wanneer ik op zoek ga naar een collectie, volg ik vooral mezelf. Als ik er niet achter sta, dan kan ik het ook niet verkopen. Ik steek dan ook graag labels met een verhaal een hart onder de riem, zoals het Belgische Talking Walls, sjaals van eigen bodem beprint met street-artkunstwerken van over de hele wereld. Daarnaast hebben we de kwaliteitsvolle tricot van Kash, de perfectzittende broeken van Cambio, de less is more kledij van Zenggi, de casual chique collectie van Chloé Stora,… Stuk voor stuk stijl- en kwaliteitsvolle merken die ik op handen draag, waarvan ik weet dat mijn klanten dat ook zullen doen”, vertelt Nathalie.

DE BAND MET DE KLANT

Dat er zojuist een 80-jarige dame binnenkwam met bijna identiek dezelfde outfit aan als Nathalie spreekt boekde- len. “Mevrouw haar kleerkast is praktisch dezelfde als de mijne. Het gebeurt echt vaak dat we hetzelfde dragen. Zo vaak dat het benauwend wordt!” (lacht) “Maar het is tegelijkertijd ook mooi dat dit kan. Ik heb eigenlijk al heel snel een sterke band opgebouwd met mijn klanten. Ik ga heel vriendschappelijk en vlot met hen om, en vooral ook eerlijk en niet opdringerig.

Mijn grootste cliënteel zijn de gepensioneerde dames en ik ben hun trouwheid, waardering en genegenheid zeer dankbaar. ‘Nathalietje, we hebben gespaard, dus we komen je een beetje sponseren’, zeiden ze na de lockdowns.” “Geweldig toch. Daarom ben ik ook geen webshop be- gonnen tijdens de coronacrisis. Mijn publiek wilt de kledij passen, de stoffen voelen. Als ik trouwens mijn klanten zie twijfelen voor de spiegel, dan voelt het ook voor mij niet goed aan. En dat appreciëren de mensen. En natuurlijk de gezellige babbel”, glimlacht Nathalie.

TRENDS, HEET VAN DE NAALD

Van vesten en sjaals naar kleding en schoenen tot handtassen en juwelen, Dameskledij-El steekt je van top tot teen in een nieuw, sport habillé jasje. “De broeken gaan deze herfst en winter zowel wijd als smal, kort als lang, maar de skinny broek heeft al een tijdje zijn te strakke pijp aan Maarten gegeven. Onder de stoffen draagt tricot al langer de broek bij mij, maar dit seizoen laat je modegewijs zeker geen steek vallen in een tricotsetje, bijvoorbeeld een matching rok en coltrui in dezelfde soort breiwerk. Ook lange rokken en lange kleedjes zijn er nog lang niet uit. Om mijn collecties te tonen hou ik regelmatig fotoshoots, maar ik hou er ook van om modeshows te organiseren. Zo was er in september nog de modeshow ‘We Love Fashion’ in de Bagatelle tijdens het weekend van #MODEinOOSTENDE, samen met nog andere lokale modehandelaars, waaronder ook een op- tiek-, mannenmode- en een kinderkledingzaak.

Zo hoop ik, ook voor mijn medewinkeliers, dat we eindelijk terug een braderie mogen houden in ok- tober. We steunen elkaar enorm”, sluit Nathalie fier op hier het gesprek in stijl af.

Interessante websites: 
www.dameskledij-el.be

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als KUST