Citymagazine

Alain Delanghe

Energiek ondernemer
Energie(k) is zonder twijfel het sleutelwoord dat als een rode draad loopt doorheen de carrière van Oostends ondernemer Alain Delanghe. Zijn ouders startten in 1941 een handelszaak in potten, pannen, kachels en nadien ook keukeninrichting. Hij was als het ware erfelijk belast om de zaak van zijn ouders verder te zetten. Wat hij ook deed in 1987, en met succes. Het familiebedrijf groeide uit tot dé specialist voor kachels en keukens in West-Vlaanderen. Toen de kachelbranche in de jaren ’90 niet veel toekomst meer bood, besloot Alain Delanghe om het over een andere boeg te gooien. Opnieuw met succes, want de firma Delanghe is vandaag een van de belangrijkste energie- en telecomspecialisten in Vlaanderen. Eén ding is duidelijk: als Alain zijn schouders onder iets zet, dan gaat het vooruit!

Vrijgemaakte energiemarkt
“Toen de kachelhandel eind jaren ‘90 begon te sputteren, keek ik uit naar nieuwe commerciële uitdagingen”, begint Alain Delanghe zijn succesverhaal. “De kachelsector en de keukenbranche met enorm veel concurrentie boden te weinig toekomstperspectieven. Bij de vrijmaking van de energiemarkt in 2003 in België ben ik met ENGIE Electrabel als eerste in West-Vlaanderen op de kar gesprongen. Als externe partner van Electrabel bleef ik dus in de energiebranche, maar dan wel onder een andere vorm. Een keuze die achteraf een schot in de roos bleek, want mede door het groeiende succes van Telenet breidden onze activiteiten en dienstverlening zich steeds verder uit.”

Alles onder één dak
“Noem ons gerust een allround dienstenbedrijf in de energie- en telecomsector. Zowel particulieren als bedrijven kunnen bij ons terecht voor alles wat te maken heeft met water, gas, elektriciteit, vaste en mobiele telefonie, digitale televisie, data- en cloudoplossingen, hosting, security en telefooncentrales. Afhankelijk van de behoeften van de klant gaan wij op zoek naar de meest gepaste producten en oplossingen. Bijvoorbeeld in het geval van een verhuis. De klant hoeft zich van niets aan te trekken. Wij regelen de overdracht van het oude naar het nieuwe adres en zorgen ervoor dat alles tijdig en zonder onderbreking overgezet wordt. Wij halen, waar nodig, de kastanjes uit het vuur zodat de klant zorgeloos op twee oren kan slapen.”

Service met de glimlach
“In tegenstelling tot sommige aanbieders in onze sector verloopt bij ons alles 100% eerlijk en transparant. Geen contract zonder vraag van de klant”, gaat Alain Delanghe verder. “Wij vallen niemand lastig die er niet om vraagt. Geen agressieve telefoontjes of deur-aan-deur acties met aanlokkelijke voorstellen die uiteindelijk op niets uitdraaien of meer miserie dan resultaat opleveren. We houden ervan om een vertrouwensband met onze klanten op te bouwen. Dat is ook de reden waarom we ondertussen dossierbeheerder zijn voor heel wat grote bouwbedrijven, immobiliënkantoren en een honderdtal syndici, verdeeld over gans België. Elke medewerker bij Delanghe zet alles op alles om iedereen tevreden te stellen. We werken resultaatgericht … en met de glimlach. Klanten weten ons vlot te vinden in een van de 10 vestigingen, verspreid over Oost- en West-Vlaanderen. Zonder grootspraak durf ik te stellen dat nv Delanghe is uitgegroeid tot een begrip in de energie- en telecomsector. Door onze sterke groei zijn we trouwens steeds op zoek naar vers bloed om ons bestaand topteam verder aan te vullen. Geïnteresseerden mogen zich steeds komen aanbieden. Voor mij is het niet het diploma dat primeert, maar wel gezond verstand en de goesting om het verschil te maken.”

Lees meer in de zomer-editie van ons magazine vanaf blz. 52